Rantakuntoon


Petri Kylmänen, Sh YAMK, ammatillinen opettaja, työnohjaaja

Arvoisa lukija, miten vuoden vaihteessa tehdyt elämäntapamuutokset etenevät? Vai tuliko sellaisia luvattua laisinkaan?

Niin tai näin, elämme vielä hetken muutoksien kulta-aikaa ja se näkyy medioissa, blogeissa sekä kuuluu puheissa. Kuuluu muutoinkin kuin puheissa, kun palavereissa porkkanat saavat äänekkäästi kyytiä ja rouskuttaja itse ei tätä meluhäiriötä havaitse.

Liikuntasaleille on ostettu huikea määrä vuosikortteja, tungosta on, mutta kyllä se helpottuu maaliskuuhun mennessä. Miksi näin? Vastaus on aika selkeä, omaa muutosta ei ole tarpeeksi suunniteltu tai tehtyä suunnitelmaa ei noudateta. Olen työni kautta paljonkin tekemisissä muutoshalukkuuden ja muutosvalmiuden kanssa, puhutaan hienosti funktioanalyyseistä arkisemmin toiminta-analyysistä. Henkilön tulee tunnistaa itsessään ne tilanteet, ajatukset ja ärsykkeet jotka aiheuttavat retkahduksen riskin. Kuulemme kommentteja ”mä olen niin ansainnut tämän” ja tehty suunnitelma kaatuu. Retkahdus suklaaseen, pikaruokaan tai alkoholiin on siis oppimiskokemus retkahtajalle itselleen. Mitä ajatuksia minulla oli ennen retkahdusta, mitä ruumiillisia tuntemuksia minulla oli ja mitä hyötyä retkahduksesta ajattelin minulle olevat?

Suomalaisten varastoissa on tuhansia käyttämättömiä kuntolaitteita, koska tilauksen mukana ei tullut niille käyttäjää. Mielikuvat ja odotukset siitä minkälainen minun pitää olla tai miltä minun pitää näyttää aiheuttavat monenlaista ahdistusta. Osa turvautuu ”tärinä vöihin”, lumepillereihin tai muihin humpuukikeinoihin, joiden tehosta ei ole näyttöä. Mikäs siinä, jos omasta mielestä toimii.

Yhtenä vaihtoehtona voidaan käyttää myös personal traineria, coachia tai elämäntapavalmentajaa rakkausasiantuntijoista lähtien. Sekin voi toimia joillakin. Arkisimmin olen huomannut erityisen hyödyn ystävistä oman liikkeelle lähtemisen osalta. Ystävien kanssa sovitut liikuntahetket kuten pelit, kävelylenkit tai pyöräily ovat mainioita ja edullisia tapoja muutoksen tukena.

Kaiken tämän tekemisen ja äkseeraamisen ohessa saattaa kuitenkin unohtua merkittävä seikka. Tällaisena pidän psyykkistä hyvinvointia, omaa mielenterveyden edistäminen kokonaisvaltaisen vointimme kannalta oleellisen tärkeä. Mitkä tekijät tukevat ja edistävät sinun psyykkistä hyvinvointiasi? Näitä asioita kun listaa, niin sieltä löytää myös ehkä omia kehittämiskohteita tälle vuodelle. Mikäli listaan vielä laittaa jakoa ns. nopeat tavat ja pitkän aikavälin tavat niin päästään kolumnin keskeisiin asioihin. Nopeiden tapojen listaa tutkiessa sieltä saattaa löytää asioita, jotka tuottavat haittaa. Yhtenä tällaisena ”ongelman ratkaisijana” listassa voi esiintyä alkoholi ja missä tilanteessa sitä käyttää. Tilannearviossa voi käyttää määritelmiä positiivinen vahvistaminen (käyttö hauskanpidossa) ja negatiivinen vahvistaminen (käyttö silloin kun ahdistaa tai masentaa). Tilannearvio sopii moneen muuhunkin korvikkeeseen.

Mikäli nyt sitten on luvannut, että on rantakunnossa kesään mennessä ja näyttää siltä, että homma ei toteudu, niin kannattanee opetella politiikasta tuttuja fraaseja kuten ”puhuin niin totta kuin pystyin”, ”jos sanoin noin, niin minun totuuteni on tämä”. Voi myös naurahtaen todeta, että kyseessä on väärinkäsitys; ”en sanonut rantakuntoon, vaan ranta kuntoon”.

Oikein mainiota vuoden alkua

Toivottaa Petri