Uusi asiakas- ja potilaslaki vaarantamassa henkilöstön työturvallisuuden

23.9.2018

Maan hallituksen asiakas- ja potilasmaksulakiesitykset ovat saaneet julkisuutta ja puhuttaneet eri tahoja, niin myös Akavan sairaanhoitajat ja Tajan hallitusta joka antoi lausuntonsa lakiesitykseen.

Maan hallituksen tavoitteena on uudistaa asiakas- ja potilaslakia, mikä on tärkeää sosiaali- ja terveydenhuollon muuttuvassa toimintaympäristössä ja toimintatapojen kehittyessä. Esityksen keskeisenä tavoitteena on asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeuden kirjaaminen lakiin ja sen toteuttaminen asiakaslähtöisesti.


Esitykset ovat pääosin kannatettavia. Akavan sairaanhoitajat ja Taja on kuitenkin huolissaan ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä toteuttamaan lain hengen mukaista asiakaslähtöistä toimintaa sekä henkilöstön työturvallisuudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Ensihoidossa, päivystyksessä ja muussa terveyden- ja sairaanhoidon yksikössä erityisesti henkilön kiinnipitäminen, henkilöntarkastus ja -katsastus voivat vaatia voimakeinoja ja aiheuttaa työturvallisuusriskin. Voimakeinojen käyttöä ei voi edellyttää naisvaltaiselta alalta. Heidän koulutuksensa mukaan pääasiallisena tehtävänä on potilaan hoito. Henkilöstön työturvallisuudesta ei tule tinkiä. Poliisin valtuuksia edellyttävät tehtävät on edelleen oltava poliisilla Taja vaatii.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Helena Vertanen 050 3091349
Varapuheenjohtaja Vilhelmiina Lehto 050 5266668