Muista nesteytys ja tauot kuumalla

26.6.2020

Työterveyslaitos muistuttaa, että kuumalla pitää huolehtia elimistön neste- ja suolatasapainosta, palautumisesta ja levosta. Kuumuuden haittoja voi torjua myös suojavaatetuksella, kuten päähineellä. On myös teknisiä keinoja, jotka pienentävät työskentelypaikan lämpökuormaa.

Kuumaan kannattaa totutella. Työterveyslaitoksen mukaan ensimmäiset hellepäivät ovat vaikeimmat, koska elimistön sopeutuminen lämpöön kestää noin viikon.

Nesteytyksestä on hyvä huolehtia. Jos teet fyysistä työtä, juo 1-2 desilitraa 3 kertaa tunnissa. Työterveyslaitos suosittelee nautittavan nesteitä kevyessäkin työssä, mutta ylinesteytystä on vältettävä.

Syö monipuolisesti

Jos kuuma-altistus on lyhytaikaista, pelkkä vesi riittää nestevajeen korvaaja. Pitkissä ja kovissa kuormituksissa sokeroidut marjamehut tai tasapainotetut, energiaa ja suoloja sisältävät urheilujuomat ovat suositeltavia.

Työterveyslaitos muistuttaa myös monipuolisesta syömisestä: Vaikka nälän tunne on kuumalla usein vähäisempi, elimistö tarvitsee energiaa helteelläkin. Hikoilussa menetetyn suolan korvaamiseksi voit syödä esimerkiksi suolakurkkuja, oliiveja tai suolapähkinöitä.

Työtä on hyvä tauottaa helteellä fyysisen kuormitusasteen mukaan. Muista pitää myös taukoja useammin. Mikäli mahdollista pidä tauot varjossa ja vältä suoraa auringonpaahdetta.

Lähde: Työterveyslaitos