Terveysalan opettajien digiosaamisessa painotettava teknologian turvallista ja vastuullista käyttöä
Teknologian edelleen lisääntyessä terveysalan koulutuksessa ja työelämässä, on tärkeää saada tietoa terveysalan koulutuksessa toimivien opettajien digitaalisesta osaamisesta ja kehittämistarpeista.
Terveysalan opettajien digitaalinen osaaminen on keskitasoista ja opettajat ovat erittäin kiinnostuneita opetusteknologiasta. He myös käyttävät teknologiaa monipuolisesti opetukseen, ohjaukseen ja arviointiin. Asia käy ilmi tuoreesta hoitotieteen alan terveyspedagogiikkaa käsittelevästä väitöstutkimuksesta.
TtM Juha Pajari tutki terveysalan koulutuksessa toimivien opettajien digitaalista osaamista eli opetusteknologian hyödyntämistä opetuksessa ja oppimisessa. Kohderyhmänä olivat terveysalan opettajat Suomessa, Espanjassa, Maltalla ja Slovakiassa.
Aihetta on Pajarin mukaan tärkeä tutkia teknologian edelleen lisääntyessä terveysalan koulutuksessa ja työelämässä.
Eniten kehitettävää tutkimuksen mukaan on teknologian turvallisessa ja vastuullisessa käytössä, kuten tekijänoikeuslakien tuntemisessa.
– Tämän osaamisen kehittäminen on jatkossa tärkeää, koska terveysalan opettajat opettavat tuleville terveysalan ammattilaisille näitä turvallisen ja vastuullisen teknologian käytön taitoja, esimerkiksi datan suojaamista digitaalisissa terveyspalveluissa, Pajari toteaa väitöstiedotteessa.
Tutkimuksessa myös havaittiin, että opettajien suorittama yliopistotutkinto ja pedagogiset opinnot olivat yhteydessä paremmaksi arvioituun digitaaliseen osaamiseen. Pajari toteaa, että esimerkiksi opettajankoulutuksen koulutusvaatimuksista keskusteltaessa voi olla tarpeen huomioida tämä suoritetun yliopistokoulutuksen ja pedagogisten opintojen merkitys opettajien digitaaliselle osaamiselle.
Väitöskirjassa esitetään myös suosituksia terveysalan opettajien digitaalisesta osaamisesta. Monimuoto-opetus, jossa yhdistyvät etä-, lähi- ja verkko-opetus, edellyttää opettajilta yhä enemmän digitaalista osaamista ja myös kiinnostusta integroida opetusteknologiaa oppimis- ja opetusprosesseihin. Tämä teknologian tehokas ja tarkoituksenmukainen hyödyntäminen mahdollistaa laadukkaan ja joustavan opetuksen terveysalan koulutuksen erilaisissa koulutusympäristöissä, kuten oppilaitosten, kliinisen hoitotyön ja internetin oppimisympäristöissä.
---

Terveystieteiden maisteri Juha Pajarin väitöskirja Nurse educators’ self-assessed digital competence in four European countries: recommendations for education and research in health pedagogy tarkastetaan Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekunnassa 5.12.2026. Vastaväittäjänä toimii Professori Miia Jansson Oulun yliopistosta ja kustoksena emeritaprofessori Terhi Saaranen Itä-Suomen yliopistosta.
Lähde: koottu väitöstiedotteesta
Iina Aalto