3D-teknologian käyttö vaikuttava lisä lähihoitajaopiskelijoiden koulutuksessa

Väitöstutkimuksen mukaan 3D-teknologioilla on merkittävä mahdollisuus monipuolistaa lähihoitajakoulutuksen opetusta ja oppimista, mutta niiden käytölle tulee olla selkeä pedagoginen suunnitelma.

TtM Mika Alhonkoski esittää hoitotieteen alaan kuuluvan väitöskirjansa julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 26.9.2025.

Toistaiseksi 3D-teknologioita on hyödynnetty vähäisesti lähihoitajien koulutuksessa. TtM Mika Alhonkosken väitöskirjatutkimuksessa osoitettiin, että 3D-teknologioilla voidaan hyödyntää siinä vaikuttavana ja oppimistuloksia parantavana lisänä.

– 3D-teknologia voidaan nähdä monipuolisena mahdollisuutena lähihoitajakoulutuksessa, eikä vain esimerkiksi virtuaalisena (VR) tai lisättynä (AR) todellisuutena, kuten koulutusmaailma sen on ehkä aiemmin ajatellut, Alhonkoski toteaa väitöstiedotteessa.

Väitöskirjan tulokset osoittavat, että 3D-teknologia voi parantaa lähihoitajaopiskelijoiden oppimistuloksia ensiavun opetuksessa. Oppimistulokset paranivat niin teoriatiedoissa kuin elvytystaidoissakin verrattuna ryhmään, jonka opinto koostui perinteisimmistä menetelmistä, kuten esimerkiksi PowerPoint-esityksistä.

Oppimistulosten lisäksi lähihoitajaopiskelijat kuvasivat ensiapuopinnon jälkeen olevansa valmiimpia kohtaamaan erilaisia teknologioita tulevaisuudessa, kun heidän opinnossaan oli hyödynnetty 3D-teknologiaa.

– Tulevaisuudessa erilaiset teknologiat, kuten 3D-teknologia, voivat olla kiinteä osa lähihoitajien työtä. Tämän vuoksi on elintärkeää tutkia niiden käyttöä jo opiskeluvaiheessa, Alhonkoski painottaa.

Väitöstutkimuksessa havaittiin lisäksi, että lähihoitajakoulutuksen opettajat kokevat 3D-teknologian käyttämisen kiinnostavana ja hyödyllisenä, vaikka teknologiset ratkaisut saattavat myös jännittää.

Alhonkoski kertoo, että opettajat korostivat sitä, että organisaatioiden tulee kohdentaa tarpeeksi aikaa ja tukea opettajille, jotta 3D-teknologioiden hyödyntäminen onnistuisi mahdollisimman hyvin.

– Opettajien ääntä tulee kuulla, eikä organisaation kannata hankkia kalliita laitteita vain laitteiden hankkimisen ilosta ilman pedagogista suunnitelmaa, Alhonkoski toteaa.

Hän myös korostaa, että 3D-teknologia ei ole yksinään ratkaisu koulutuksen laadun varmistamiseen mutta voi tukea laadukasta koulutusta.

Lisäksi Alhonkoski tuo esille, että ammatilliseen koulutukseen on kohdistunut erittäin vähän tieteellistä tutkimusta.

– ­Lähihoitajakoulutus ansaitsee suuren yleisön kiinnostuksen myös tutkijoiden silmissä, hän sanoo.

---

TtM Mika Alhonkoski esittää hoitotieteen alaan kuuluvan väitöskirjansa Three-dimensional technology in healthcare education -Experiences in practical nursing education julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 26.9.2025. Vastaväittäjänä toimii professori Marco Tomietto (Northumbrian yliopisto, Yhdistynyt kuningaskunta) ja kustoksena professori emerita Leena Salminen (Turun yliopisto).

Lisätietoa väitöstilaisuudesta, myös verkkolähetys

Lähde: koottu väitöstiedotteesta

Iina Aalto