Kohti sateenkaari-inklusiivista yläkoulun kouluterveydenhoitoa

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien nuorten kohdalla terveyspalveluiden yhdenvertaisuus ei aina toteudu, sillä ammattilaisten tiedot ja taidot seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta voivat olla puutteelliset.

TtM Minna Laiti käsittelee väitöstutkimuksessaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kohtaamista kouluterveydenhuollossa. Tutkimuksessa kehitettiin malli, jolla voidaan edistää seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden sisällyttämistä osaksi kouluterveydenhoitoa ja siten parantaa hoidon yhdenvertaisuutta.

Kouluterveydenhoito on terveyspalvelu, jonka tarkoituksena on tukea nuorten yksilöllistä kasvua ja kehitystä sekä edistää terveyttä ja hyvinvointia yhdenvertaisesti huomioiden myös seksuaalisuuden ja sukupuolen osa-alueet.

Yhdenvertaisuus ei toteudu

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien nuorten eli sateenkaarinuorten kohdalla terveyspalveluiden yhdenvertaisuus ei aina toteudu, sillä ammattilaisten tiedot ja taidot seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta voivat olla puutteelliset, eikä ammattilaisilla ole mahdollisuuksia saada koulutusta moninaisuudesta. Lisäksi sateenkaarinuorten terveys ja hyvinvointi ovat Kouluterveyskyselyn tulosten mukaan heikommalla tasolla verrattuna heidän ikätovereihinsa.

Tutkimuksessa kehitettiin teoreettinen malli, joka kuvaa sateenkaari-inklusiivista yläkoulun kouluterveydenhoitoa. Tutkimus koostui kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa kuvattiin integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla sateenkaarinuorten kohtaamista perusterveydenhuollossa sekä heteronormatiivisuuden ja moninaisuutta tunnistavan hoidon elementtejä. Toisessa osassa kuvattiin suomalaisten sateenkaarinuorten kokemuksia yläkoulun kouluterveydenhoidossa. Kolmannessa osassa selvitettiin suomalaisten yläkoulun kouluterveydenhoitajien näkemyksiä sateenkaarinuorten tukemisesta työssään.

Monialaista tietämystä tarvitaan

Sateenkaari-inklusiivinen yläkoulun kouluterveydenhoito rakentuu terveydenhoitajan monialaisesta tietämyksestä. Se kattaa sateenkaarinuorten kokeman eriarvoisuuden ja sen purkamisen keinot, nuorten oikeudet potilaina ja haavoittuvana vähemmistöryhmänä, näyttöön perustuvan tiedon ja koulutuksen moninaisuudesta, tietoisuuden sateenkaarinuoruuden moniulotteisuudesta sekä nuoren ja terveydenhoitajan välisestä suhteesta.

Tutkimuksessa kehitettyä hoidon yhdenvertaisuutta parantavaa mallia voidaan hyödyntää myös hoitotyön koulutuksen suunnittelussa, sateenkaari-ihmisten terveyspalveluiden kehittämisessä ja näyttöön perustuvan tiedon muodostamisessa sateenkaari-ihmisten terveydenhoidosta.

Tutustu väitöskirjaan Towards LGBTQ+ inclusive Junior High school nursing: Development of a theoretical model

TtM Minna Laiti esitti hoitotieteen alan väitöskirjansa ”Towards LGBTQ+ inclusive junior high school nursing – Development of a theoretical model” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 02.02.2024. Vastaväittäjänä toimi apulaisprofessori Jari Kylmä (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Sanna Salanterä (Turun yliopisto).

Koonnut Iina Nieminen

Lähde: Väitöstiedote