Hybridikoulutusinterventio terveystieteiden geneerisen osaamisen varmistamiseen

Tuoreessa väitöstutkimuksessa tutkittiin hybridiopetuksen vaikuttavuutta terveystieteiden opetuksessa ja kehitettiin malli hybridikoulutukseen sekä mittari terveystieteiden osaamisen arviointiin.

Terveystieteiden kandidaatti- ja maisterikoulutus tuottaa asiantuntijoita sosiaali- ja terveysalan kehittämiseen. Näiden asiantuntijoiden on hallittava monipuolisesti erilaisia taitoja, kuten näyttöön perustuvan toiminnan osaamista sekä vuorovaikutus- ja johtamisosaamista.

Terveystieteiden opetusta toteutetaan hybridiopetuksena, joka yhdistää sekä etä- että lähiopetuksen elementtejä. Yhdenmukainen tieto hybridiopetuksen vaikuttavuudesta on kuitenkin vielä puuttunut.

TtM Sari Pramila-Savukosken väitöstutkimuksessa kerättiin tietoa siitä, miten hybridiopetus vaikuttaa terveystieteiden opetukseen ja oppimiseen. Lisäksi tutkimuksessa luotiin malli, jolla opetuksen vaikuttavuutta voidaan tutkia.

Tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden osaamista ja vuorovaikutusta yhteisöllisessä oppimisessa hybridiopetuksessa. Lisäksi siinä kerättiin heidän kokemuksiaan terveystieteiden osaamisen kehittymisestä, digitaalisesta oppimisesta ja digitaalisen oppimisen yhteydestä osaamisen kehittymiseen. Tutkimus käsitteli myös opettajien näkemyksiä hybridiopetuksesta.

Tutkimuksessa kehitettiin hybridikoulutusmalli, johon sisältyy globaalit ja digitaaliset muutokset koulutuksessa, laadukas hybridiopetusympäristö sekä terveystieteiden geneerisen osaamisen kehittyminen. Osaamisen kehittämisessä korostuu opiskelijoiden aktiivinen osallistaminen oppimiseen sekä opettajien laaja osaaminen.

Lisäksi kehitettiin myös terveystieteiden geneerisen osaamisen itsearviointimittari, joka kuvaa johtamis-, hallinto- ja talousosaamista, ihmislähtöistä ohjausosaamista, terveydenedistämisen ja näyttöön perustuvan toiminnan osaamista, digitaalisen osaamista, työhyvinvointi- ja itseohjautuvuusosaamista sekä yhteistyö-, ongelmanratkaisu- ja vaikuttamisosaamista.

Tutkimustulosten avulla voidaan edelleen kehittää terveystieteiden koulutusta ja hybridiopetusta. Hybridikoulutusmalliin voidaan esimerkiksi integroida virtuaalisimulaatioita ja tekoälyratkaisuja oppimisen tueksi. Sitä voidaan hyödyntää myös joustavan ja jatkuvan osaamisen kehittämisen ja johtamisen rakenteena hyvinvointialueilla.

TtM Sari Pramila-Savukoski esittää hoitotieteen alan väitöskirjansa Hybridikoulutusintervention kehittäminen terveystieteiden geneerisen osaamisen varmistamiseksi julkisesti tarkastettavaksi Oulun yliopiston terveyden ja biotieteiden tohtoriohjelmatoimikunnan suostumuksella tiedekunnan päärakennuksen Leena Palotie -salissa 101A (Aapistie 5 A) 22. maaliskuuta 2024 kello 12. Vastaväittäjänä toimii dosentti Jaana-Maija Koivisto Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori Kristina Mikkonen Oulun yliopistosta.

Väitöstilaisuuden verkkolähetys

Lähde: väitöstiedote
Iina Aalto